Ez a Tribelinks rövid története, amiből kiderül, hogy miért született meg a Tribelinks, milyen megfontolások alapján lett kialakítva, és hogyan képes egy ilyen jellegű honlap segíteni bennünket abban, hogy jobb hellyé tegyük a világunkat.

Tribelinks – egy történet


Üdvözöllek!

Szeretnél egy sokkal pozitívabb világban élni? Szeretnéd, ha olyan döntések születnének a társadalomban, amik a legtöbb egyén számára kedvezőek? Szeretnél tagja lenni egy kellemes baráti közösségnek, ahol hozzád közel lakó emberekkel ismekedhetsz meg és tartalmas beszélgetésekben vehetsz részt? Ha igen, jó helyen jársz, és szeretettel üdvözöllek a Tribelinks-en!

Ha szeretnéd tudni, hogy mi is ez az egész, csak olvass tovább figyelmesen.

Egyre több gondolkodó ember számára már nem meglepő, ha azt mondjuk, hogy az emberiség döntéskényszerbe került. Eljutottunk arra a pontra, ahonnan már csak helyes döntések mentén tudjuk biztosítani a tovább élésünket, valamint azt, hogy a tovább élésünk emberhez méltó legyen.

Nem kellenek látnoki képességek ahhoz, hogy észrevegyük, hogy mélyen ülő problémák szövik át a társadalmunkat. Akárhová tekintünk, mindenütt érzékelhetőek olyan területek, amik sürgős és gyökeres javításra szorulnak.

Csak hogy néhány páldát említsek a teljesség igénye nélkül, ilyen problémák az emberiség túlszaporodása, az egyre több helyen megjelenő mélyszegénység, a környezet túlhasználása, az élőlény fajok gyorsuló ütemű fogyatkozása, a szűnni nem akaró háborúk a világ különböző területein, a közbiztonsági hiányosságok, az életidegen közoktatási rendszerek, a szellemiséget szervezett módon rongáló média, valamint az egész emberiség módszeres és tartós kizsákmányolása bizonyos érdekcsoportok részéről. Ha nem hozunk létre gyökeres változást, akkor a széles tömegek számára egy élhetetlen jövőkép borítékolható, ahol az előbb említett problémák súlyosbodása mellet a szabadságjogok drasztikus megnyirbálására lehet számítani.

Mindezeken a területeken a gyökeres és tartós javulások helyes döntések mentén megoldhatóak lennének, mégis konzekvensen a rossz irányba haladnak a dolgok. Mintha valami láthatatlan erő megakadályozná, hogy az emberiség megoldja azokat a problémákat, amiknek a megoldása mindannyiunk érdeke.


Sok emberrel beszélgettem az elmúlt évek során, és azt tapasztalom, hogy a gondolkodó emberek általában hasonló elképzelésekkel rendelkeznek azügyben, hogy mi lenne konkrét kérdésekben a helyes megoldás, de ilyen elképzelések mégsem valósulnak meg, hanem rendszerint valami egészen más kerül előtérbe, ami a problémákat nem orvosolja.

Vajon mi tartja távol, tisztelet a kivételnek, azokat a képviselőket , akiknek feladata és hivatása ezeknek a problémáknak a megoldása attól, hogy tegyék a feladatukat? Nos, ennek a kérdésnek a megválaszolására már bőséges információ áll rendelkezésre, és aki érdeklődéssel figyeli a világ eseményeit, és nem kér a mainstream média központilag szervezett gondolatirányításából, hanem magának keresi meg az alternatív hírforrásokat, már kellően informált ezen a téren. A probléma mibenlétét és okát tehát ismerjük már, de mi a megoldás?

Az egyének életminősége sok tényezőtől függ. Mindenki képes lehet jobban élni az életét és fejlődni. De egy rosszul szervezett társadalomban az egyéneknek mindezt a körülmények ellenére, saját erőfeszítésükből kell elérniük, míg egy jól szervezett társadalomban az egyének sokkal jobb adottságokkal indulhatnak. Egyszerűbben fogalmazva, egyénileg most még egy ideig megoldhatja az életét az, aki elég ügyes, de mi lesz a többiekkel? És mi lesz a következő generációkkal?

Számos olyan terület van, amelyek jelentősen befolyásolják az egész emberiség életminőségét. De ha az alapokig leásunk, akkor mindez egyetlen dologban összpontosul: a társadalom döntéshozatali módszerében. Ez a fő kulcsa egy társadalom életminőségének.


Az emberiség egy csodálatos változáson megy keresztül. Olyan lehetőségek nyíltak és nyílnak meg előttünk, amik eddig nem léteztek. Egyre nagyobb szabadságot érhetünk el testi, szellemi és lelki téren egyaránt, köszönhetően néhány technológiai vívmánynak, társadalmi változásnak és egyre több embert érintő lelki áthangolódásnak. És ha ezeket a lehetőségeket jól használjuk fel, akkor egy olyan pozitív világ következhet, amit akár nevezhetünk egy újabb aranykornak is. Viszont ha rosszul, vagy sehogy sem használjuk ki a lehetőségeinket, akkor egy olyan élhetetlen világ is eljöhetne, amire még gondolni sem lenne jó. Az emberiség válaszút előtt áll, és nagyon fontos, hogy együtt, az elkövetkező években és évtizedekben jó döntéseket hozzunk. Erre meg is van a lehetőségünk, ezt fogom a továbbiakban kifejteni.

Valahol mindannyian ugyanazt szeretnénk. Minden ember vágyik a békére, a jólétre, a biztonságra és egy tartalmas, kellemes életre. Ha az emberek valódi akarata érvényesülne, akkor mindez szükségszerűen megvalósulna. És hogy ez még nem valósult meg, annak nem az az oka, hogy az emberek ne vágynának a jóra, hanem az, hogy egyáltalán nem az történik, amit az emberek valójában szeretnének. Pedig elvileg demokráciában él a Föld lakosságának a jelentős része. Vajon miért nem működik jól a demokrácia?

Egyfelől nem valósítja meg a képviseletet, másfelől nem alkalmas a döntéshozatalra, és harmadsorban a választási rendszer működésképtelen.


Képviseleti hiányosságok:

Talán nem is gondolunk bele, mert annyira megszoktuk a demokrácia jelenlegi működési módszerét, hogy a képviselet mit is jelent valójában. Azt jelenti, hogy megbízunk valakit azzal, hogy képviseljen minket egy fontos témában. A megbízással kapcsolatban már magában a szóban is benne van, hogy megbízni csak olyan emberben lehet, akit személyesen ismerünk, akivel kétirányú élő kommunikációval rendelkezünk és akit bármikor vissza tudunk hívni, ha nem képvisel minket megfelelően. Ezek közül a szempontok közül a mai demokráciák egyet sem teljesítenek. Gondoljunk csak bele, hányan ismerjük személyesen az önkormányzati vagy parlamenti képviselőket? Megbízunk-e bennük? Beszélgetünk-e velük rendszeresen? És vajon felelősségre tudjuk-e őket vonni, vagy le tudjuk mondatni, ha nem úgy teszik a dolgukat, ahogy azt elvárnánk tőlük? Természetesen nem.

A közös döntéshozatalra való alkalmasság kérdése szintén megfontolást igényel. Olyan emberek tudnak közösen döntést hozni, akik napi szintű élő kapcsolatban vannak és egységes csoportként tudnak funkcionálni. Ehhez az szükséges, hogy a csoport tagjai alaposan ismerjék egymást, és a döntéshozatal során mindannyian szóhoz jussanak. Ez pedig csak kis csoportlétszám esetén lehetséges. Ideális, ha egy csoportlétszám nem haladja meg a 7 főt. Ha egy csoport ennél jelentősen nagyobb létszmú, akkor szükségszerűen megjelenik a klikkesedés, aminek eredményeképpen már nem lehet egységes a csoport és ezáltal nem is alkalmas a döntéshozatalra. Például egy harminc fős csoportban már nem mindenki fog szóhoz jutni kellő mértékben, leginkább a hangadók véleménye fog elhangzani és bizonyos álláspontok elsikkadnak, valamint egy harminc fős csoport esetében nincs lehetőség egymás meggyőzésére bizonyos álláspontok felől részben időhiány, részben az ismeretség és a csoport egység hiánya, és részben a valószínűsíthető klikkesedés miatt. Ezzel szemben például egy 5 fős csoport képes arra, hogy viszonylag rövid időn belül teljes mélységében, legjobb tudásuk szerint megvizsgálhassanak egy témát és konszenzusra jussanak, vagy legalábbis egy olyan többségi véleményre, amiben minden álláspont kellő mértékben elhangzott és megfontolásra került. Tehát a demokráciában elterjedt képviselőcsoportok mérete nagyon is megnehezíti a megalapozott döntéshozatalt. Másképpen fogalmazva, már megszoktuk, hogy egy önkormányzati képviselő-testület vagy egy pártfrakció 20, 50 vagy éppen 100 főből áll, de belegondoltunk valaha is, hogy ennyi ember együtt nem képes közös döntést hozni, csak legfeljebb a bólogató jánosok követnek hangadókat és a döntéseket valójában néhány ember hozza meg?

Összefoglalva tehát kimondhatjuk, hogy a jelenlegi demokráciák intézményei sem a képviseletre, sem a döntéshozatalra nem alkalmasak.


Eljött az idő, és adottak a lehetőségek is arra, hogy ezen változtassunk. Elérhetővé vált annak a lehetősége, hogy megvalósítsunk közösen egy valójában működőképes döntéshozatali rendszert, amely helyileg és világszinten is egyaránt alkalmazható.

Az ötlet nem a sajátom, már évek óta beszélnek egy úgynevezett „tizedes rendszerről”, ami állítólag magasszintű kultúrák kormányzati rendszere volt a történelem folyamán, természetesen személyes működtetéssel és nem egy internetes megoldással, de napjainkban a személyes verzió nem lenne működőképes olyan okokból kifolyólag, amiket később kifejtek. Ez a tizedes rendszer tökéletesen megvalósítja a közös döntéshozatal és az érdekképviselet dilemmáit, egyszerűen alkalmazható, különösebb erőfeszítést nem igényel, és a társadalom minden tagja egyenlő mértékben vehet részt a rá vonatkozó döntésekben. Ráadásul helyi, élő közösségeket is teremt, amikre sokan vágyunk a mai atomizált társadalomban.

Ez a tizedes rendszer úgy működött, hogy családfők helyi alapon kis csoportot alkotva megválasztották a megbízottjukat saját maguk közül. Több ilyen csoport választott megbízottjai szintén helyi alapon csoportokba tömörülve megbízottat választottak maguk közül és így tovább. Az egész rendszer élén a király volt, akit a legfelső szint megbízottjai választottak meg szintén maguk közül, és aki képviselte a nemzet akaratát nemzeti és nemzetközi ügyekben.

Nagyon leegyszerűsítve, ez a lényeg. Így első ránézésre a tizedes rendszer nem sokban különbözik a mai demokráciáktól, de ha alaposabban megvizsgáljuk, láthatóak a különbségek. A tizedes rendszer megvalósította azt, ami a mai demokráciának is feladata lenne, de az alkalmatlan kialakítás miatt nem képes megvalósítani.

A tizedes rendszer biztosította a kis csoportlétszámot és ezáltal a döntéshozatali képességet a csoportok számára, biztosította a képviselet feltételeit azáltal, hogy a kis csoportok csak a saját tagjaik közül választottak megbízottakat, akit ezáltal ismerték és akivel kétirányú élő kommunikációval rendelkeztek, hiszen a megbízott is a kis csoport tagja maradt, és bármikor visszahívhatták illetve leválthatták.

Ezen kívül a tizedes rendszernek volt még egy hatalmas nagy előnye a napjainkban elterjedt demokráciákkal szemben. Azt szokták mondani, hogy aki alkalmas arra, hogy elérjen egy poitikusi státuszt, ezzel bizonyította is, hogy alkalmatlan a pozíciója betöltésére, ugyanis egészen más személyiségtípust kíván egy pozíció megszerzése, mint a betöltése. Aki képes arra, hogy eljusson egy magasabb politikai pozícióig, az kiválóan tudja magát képviselni és menedzselni, viszont a feladata mások képviselete lenne, amire az önmagát kiválóan menedzselő személyiségtípusnak általában kevésbé alkalmasak. Magyarán szólva napjaink demokráciáiban egy kontraszelekció valósul meg a képviselők terén, és így az előző megállapításokat kiegészítve, alkalmatlan emberek egy olyan szerveződésen keresztül kellene, hogy vezessék az országokat, amely szerveződések már önmagukban is alkalmatlanok a képviselet megvalósítására. Mindezekkel ellentétben, a tizedes rendszerben a képviselővé választáshoz nem létezett kapmányolás, hiszen mindenki ismerte a másikat, ezáltal nem volt szükséges az önmenedzselés képessége, hiszen a csoportok saját jól felfogott érdekükben igyekeztek a tagjaik közül a legalkalmasabbat kiválasztani. És így minden szinten egyre alkalmasabb és alkalmasabb képviselők kerültek a csoportok élére.


Egyre többen szeretnének a tizedes rendszer mintájára egy ehhez hasonlóan jól működő képviseleti rendszert életre hívni, de évek óta nem történt említésre méltó előrelépés. Elkezdtem tanulmányozni, hogy mi lehet az oka ennek, és arra az eredményre jutottam, hogy a mai társadalomban egy ilyen rendszernek a megvalósítása sok szervezési akadályba ütközik.

Az emberek nem állnak olyan közvetlen kapcsolatban a környékükön lakókkal, mint korábban, és ezáltal nem könnyű létrehozni a csoportokat. Magasabb szinteken pedig a csoportok megtalálása és a kapcsolattartás is egyre körülményesebbnek bizonyul.

Mindezeket a nehézségeket viszont tökéletesen át lehet hidalni egy konkrétan erre a célra kialakított honlap segítségével. Ezért hoztam létre ezt a honlapot, ami ennek a tizedes rendszernek a működését a mai világban lehetővé teszi. Ez lett a tribelinks.com .

A honlap úgy működik, hogy amikor beregisztrálsz, autómatikusan bekerülsz a hozzád legközelebb eső csoportba földrajzi elrendezés szerint. Ezeket a csoportokat a továbbiakban törzseknek hívjuk. Itt láthatod a törzsed tagjainak listáját, és láthatod egy térképen hogy mekkora területen helyezkedik el a törzsed és rögtön tudtok csetelni is a tagokkal. A törzs megbízottat (képviselőt) választhat a tagjai közül. Ha a törzsed megválasztotta a megbízottját, akkor a megbízott automatikusan bekerül a legközelebb elhelyezkedő második szintű törzsbe. Ha annak a törzsnek is van képviselője, akkor ő bekerül autómatikusan a legközelebbi 3. szintű törzsbe, és így tovább. Ez a megbízottak által összekapcsolt törzsek sorozata a törzs-ág, amely a legfelső szintű törzsig tart. Meg is tekintheted a törzs-ágat a „törzs-ág” gombra kattintva, ahol egymás alatt láthatod térképpel illusztrálva a saját 1-es szintű törzsedet, és az azt képviselő 2-es, 3-as, stb szintű törzseket egészen a legfelső szintig.

Ez a Te törzs-ágad, mert ebben az ágban lévő törzsek képviselik a Te törzsedet és ezáltal téged is a különböző szinteken.

Azért is érdekes a törzs-ág, mert a fórumon ezen az ágon elhelyezkedő törzsek tagjai álatal készített közleményeket olvashatod. Szűrni is tudsz ezen belül, hogy melyik szinttől melyik szintig hozza le a program a postokat. Az első szinten helyi, míg a legfelső szinten nemzetközi postokat olvashatsz és vitathatsz meg a törzsed tagjaival.

A postokhoz szervezett módon hozzá tudsz szólni.

Természetesen saját forum bejegyzést is készíthetsz, amit a törzsed tagjai láthatnak és kommentelhetnek. A jobb bejegyzések úgy jutnak el több emberhez, hogy ha elég jók ahhoz, hogy elinduljanak a törzs-ágon fölfelé. Ez úgy történik, hogy ha a törzsed tagjai lájkolják a posztodat, akkor a törzsed megbízottja felemelheti egy magasabb szintre, annak a törzsnek a megbízottja tovább emelheti és így tovább.

Amikor új emberek csatlakoznak, bekerülnek a hozzájuk legközelebb eső törzsbe. Amint egy törzs létszáma az újonnan csatlakozó tagokkal eléri a maximális létszámot, ami jelenleg 10 főre van beállítva, akkor a törzs autómatikusan kettéválik két 5 fős törzsre területi alapon. Ez minden magasabb szinten is ugyanígy történik. Tehát a rendszer teljesen autómatikusan szervezi meg a törzseket. Ha összebarátkozol a törzsed bizonyos tagjaival, bejelölhetitek egymást barátnak, és ha a jelölés visszaigazolásra kerül a másik fél részéről, akkor már privát beszélgetésben is tudtok értekezni. A barátnak jelölés azért is fontos, mert a törzsek kettéválása esetén így megmarad a kommunikáció lehetősége a barátokkal, és megbeszélhetitek, hogy melyik törzsben szeretnétek tovább folytatni együtt, erre van lehetőségetek. A törzsek kettéválasztása nem azért történik, hogy a barátokat elszeparálja egymástól, hanem, hogy a létszám optimális szinten maradjon a hatékony képviselethez és közös döntéshozatalhoz a törzsek számára. Mindenki bármikor szabadon választhat a hozzá legközelebb eső 3 törzs közül, hogy lehetőleg olyan emberekkel legyen mindenki együtt, akikkel egy hullámhosszon van. Ez a fajta törzsek közötti átjárhatóság csak annyira van korlátozva, hogy ne akarjon valaki egyszerre több törzsben is aktívan részt venni, válassza ki mindenki a neki tetsző törzset, és igyekezzen ott is maradni, hogy meg tudják egymást ismerni a törzs tagjai.

Nem is mennék bele most több részletbe, mert a „súgó” menüben minden részletesen le van írva, témakörök szerint. (A súgóhoz kattints a kék színű kérdőjelre a képernyő tetején.)


A technikai részletek helyett valószínűleg sokkal jobban érdeli a hallgatóságot az, hogy hogyan is tud egy ilyen rendszer hatással lenni a világ folyamataira, úgyhogy ezzel a résszel folytatom, és a technikai megoldásokat későbbre hagyom.


Ez a rendszer, mint korábban említettem, képes arra, hogy elősegítse a közös gondolkodást, megoldja a képviseletet és ezáltal megvalósítsa a társadalom közös döntéshozatalát különböző szinteken: helyileg, települési, megyei, országos - és világviszonylatban egyaránt. A különböző szinteken kialakult és szinteken való felemelkedés során letisztult álláspontokat petícióvá alakíthatja annak a legmagasabb szintű csoportnak a megbízottja, amelyik legmagasabb szinten még a petíció releváns. Az ilyen petíciók ezután a közösség tagjai, valamint a területen élő egyéb emberek körében terjesztésre és aláírásra kerülnek.

Az aláírt petíciókat a megbízott vagy egy általa kijelölt személy benyújthatja a területileg illetékes hivatalos szervekhez: önkormányzatokhoz vagy parlamenthez.

A hivatalos kormányzati szervek rendszerint komolyan veszik az olyan petíciókat, amelyek nagy támogatást élveznek a szavazóbázis részéről, és amelyek megvalósíthatóak és jól átgondoltak. Ne feledjük el, hogy a képviselőknek, polgármestereknek, kormányoknak érdekük együtt működni a szavazóbázis megalapozott és kifejezett kívánságaival, mert ettől függ a népszerűségük és az újraválasztásuk a következő ciklusban. A petíciók, ha kellő támogatottsággal bírnak és észszerűek, akkor működnek is. Ez még a látszólagos demokráciák esetén is igaz, hiszen ha a szavazóbázis nagy számban támogatott kívánságait sorozatosan figyelmen kívül hagyja egy képviseleti szerv, akkor nem csak, hogy új látszat-képviseletet kell verbuváljon a hatalom a következő választási ciklusra, de az demokrácia illúziója is sérül, aminek a fenntartása a hatalom elemi érdeke. Tehát helyes, megalapozott és kellő támogatottsággal rendelkező igényei egy közösségnek eredményt érnek el, és ilyen közös döntések, álláspontok kidolgozására és letisztítására is kiválóan alkalmas ez az új rendszer.


A honlap használatáról.

A honlap fő kategóriája a közösség, vagy angolul a „community” kategória. Itt tudsz részt venni a közös döntéshozásban, és itt tudod képviseltetni magad és az álláspontodat. Az egyéb kategóriák kizárólag azért lettek létrehozva, hogy lehetőséget biztosítsanak a közösség érdekeitől teljesen eltérő témákban is kommunikációt folytatni, és a közösség témakörét ne a humor, a hírek, vagy éppen a kulturális események töltsék meg, amennyiben a közösség céljaival nincsenek összefüggésben. Mindazonáltal remélem, hogy ezek a kategóriák is hasznosak lesznek. Minden kategória külön csoportszerkezettel működik, ahová belépsz, ott bekerülsz egy csoportba, ami kategóriánként más tagokból állhat, mert például ha valaki nem lép be a hírek kategóriába, akkor ott ő nem fog szerepelni. A kategóriákban a képviselők is mások lesznek, hiszen nem biztos, hogy például az az ember, aki a leginkább alkalmas egy csoport érdekképviseletére egyben a leghumorosabb is lenne. Lényeg, hogy használjuk a kategóriákat, de igyekezzünk a „közösség” kategóriában is aktívan részt venni.

A honlap elindulásakor a kategóriák ki lesznek kapcsolva, minden kommunikáció a „közösség” kategóriában fog történni, mert ez a megközelítése egy közösségi honlapnak még annyira új, hogy nem szeretném ezt a kategóriákkal bonyolítani. Amint a közösség megismerkedett a honlap és a választási rendszer működésével, aktiválom a különböző kategóriákat. (A kategóriák aktíválása után mindenki utólag is elláthatja a saját fórumbejegyzéseit a megfelelő kategória-megjelöléssel és akkor a bejegyzések a megfelelő kategóriákban fognak megjelenni.)

A csoportokról még annyit jó tudni, hogy minden csoportban a képviselőt kivéve azok a tagok, akik hosszabb ideje nem léptek be, inaktív státuszba kerülnek, ami többek között annyit jelent, hogy eltűnnek a csoport listáról és így biztosan tudható, hogy aki a csoport listán szerepel, aktív tagja a csoportnak.


Végül felvázolnék néhány alapelvet, amelyek sok mérlegelés során születtek meg, és azokat a kritériumokat tartalmazzák pontokba szedve, amik biztosítják, hogy ez a rendszer ne legyen korrumpálható. Amíg ezek az alapelvek megtartásra kerülnek, addig bízhatunk benne, hogy az eredeti elgondolások alapján, az eredeti célokat teljesíti a rendszer. Ismerjük a szlogent, ha nem tudsz valamit megállítani, állj az élére.

Ez a rendszer megérkezett, és hiszem, hogy ilyen vagy ehhez hasonló rendszerek innentől kezdve mindig létezni fognak a jövőben is. Erre általában az a válasza bizonyos személyeknek a másik oldalon, hogy sokkal nagyobb költségvetéssel készítenek egy sokkal látványosabb verziót, amiből szándékosan kiveszik a lényeget, és ami marad az nem más, mint egy olyan rendszer, aminek a valódi célja hogy háttérbe szorítsa egy gondolat eredeti célkitűzéseit, sőt, ha lehetséges éppen az ellenkezőjét érje el. Azért, hogy ezt megelőzzük a jövőre nézve, most lefektetésre kerülnek a következő az alapelvek:

  1. Területi alapon létrejövő csoportok. A csoportok megbízottjai szintén területi alapon kerülnek a hozzájuk legközelebb lévő eggyel magasabb szintű csoportokba. Ezek a magasabb csoportok is megbízottat választanak, és így tovább. Ez a fajta struktúráltság és a területi alapon létrehozott csoportok jelentik a rendszer alapját és lényegét.

  2. Kis csoportlétszám. A csoportok létszáma átlagosan 7, de nem haladja meg a 12 főt. Ez a kis csoportlétszám a képviselet hatékony működéséhez, a döntéshozatali képességhez és a csoportok egységéhez elengedhetetlen. Ez a kis csoportlétszám úgy tartható fenn, hogy amikor egy csoport elér egy bizonyos létszámot, akkor kettéválik. Ez a kettéválás is területi alapon történjen, hogy az 1. alapelv továbbra is teljesüljön.

  3. Nincs kötött mandátum, minden megbízott bármikor leváltható azon legmagasabb csoport által, amit képvisel. Ez a korrupció kizárásában segít, mert aki nem rendelkezik kötött mandátummal, azt megvesztegetni sem érdemes.

  4. Anonímitás, személyes adatok nélküli működés. Ez azért szükséges, mert név és cím nélkül nem beazonosíthatóak és ezáltal sokkal kevésbé korrumpálhatóak a megbízottak külső személyek által.

  5. A csoportokban csak aktív tagok lehetnek, akik nem látogatják a csoportjukat hosszabb időn keresztül, inaktív státuszba kerülnek és ezáltal kikerülnek a csoport listából és a csoport létszámából, helyükre új tagok kerülhetnek. Ez azért szükséges, mert ha inaktív tagok foglalnák a helyet a csoportokban, ez megbéníthatná a csoportok működését. Másfelől jó tudni, hogy a csoportlistában mindenki aktív tag. Mindazonáltal, az inaktív tagoknak ebből komolyabb hátránya nem származik, amint visszatérnek, visszakerülhetnek a csoportjukba. Az inaktív státusz csoport megbízottakra nem vonatkozik, ha inaktívnak tűnnek, a csoportjuknak lehetősége van leváltani őket.

  6. A megbízottakat csak a legmagasabb általuk képviselt csoport válthatja le, az alacsonyabb csoportjaikban tiszteletbeli tagként vannak jelen és nem leválthatóak, hanem az alsóbb csoportjaikban melléjük új megbízottak választhatóak. Ez azért szükséges, hogy a magasabb szintű megbízottak koncentrálhassanak a legmagasabb csoportjukra, mégis minden csoportnak legyen olyan megbízottja, aki kifejezetten a csoportra koncentrál másfelől hogy ne lehessen magasabb szintű megbízottak alól alacsonyabb szintű csoport manipulálásával kihúzni a talajt.

  7. Magasabb szintű megbízott leválátsakor az eggyel alacsonyabb szintű csoportjába visszakerülve, ha ott a csoport már korábban másik megbízottat választott, autómatikusan visszaveszi a megbízott státuszát, és az általa leváltott megbízott ugyanígy az alacsonyabb szintű csoportban és így tovább az egyes szintig. Ez azért szükséges, hogy magasabb szintű megbízottak leváltáskor ne zuhanhassanak autómatikusan vissza az egyes szintre és minden csoportnak legyen lehetősége felülvizsgálni az új helyzet tükrében hogy kit szeretne megbízottnak.

  8. A tömegkommunikáció a függőleges csoportágak mentén működik és forumposztokhoz csak szervezett módon lehet hozzászólni. Ez azért fontos, mert különben egy olyan kommunikációs káosszá válhatna a rendszer, ami nem lenne hasznosabb, mint egyéb közösségi oldalak. Egy lehetséges megoldás például az, hogy a forumpost szerzőjének legmagasabb szintű csoportjának tagjai direktben kommentelhetik a forumpostot, de más csoportok tagjai csak közösen küldhetnek csoporthozzászólást, amit a csoport képviselője fogalmaz meg, és akkor válik láthatóvá a forumpost mellett, ha a csoportkommentet készítő csoport tagjai jóváhagyták. Ilyen szűrők kellenek ahhoz, hogy ne süllyedjen le a kommunikáció egy bekiabálásos rendszerré, hanem fenn maradjon a kommunikáció tisztasága a különböző szintű csoportok között.

  9. A honlap igyekezzen kizárni a rendszer rossz szándékkal történő használatának lehetőségét. Legyen megoldva a moderálás, felfüggesztés vagy kizárás olyan tevékenységek esetén, amikor bizonyos felhasználók visszaélnek a rendszerrel vagy igyekeznek a közösséget lejáratni. Ezt többféle módon meg lehet oldani, csak az a lényeg, hogy hathatósan legyen megoldva lehetőleg a csoportmegbízottak bevonásával.

  10. Petíciók. Amikor egy fórum bejegyzés eléri azt a legmagasabb szintet, ahol még releváns, és megfelelő támogatottsággal rendelkezik a törzs részéről, petíció készíthető a fórum bejegyzés alapján a fórum bejegyzés készítője illetve gondozója által, aki ezáltal a petíció gondozójává is válik egyúttal. A petíciók a fórum bejegyzésekhez hasonlóan letisztíthatók egy rendezett hozzászólási rendszeren keresztül, amiben azok a törzsek kommentálhatják a petíciókat, akik azonos törzs-ágon helyezkednek el, épp úgy, mint a fórum bejegyzések esetén. Bár a petíciókat személyes adatokkal együtt kell általában aláírni, de nem lehet kapcsolatot létrehozni a petíciókat aláíró személyek és a Tribelinks felhasználói között, hogy az anonímitás továbbra is fennmaradjon. Ezután az aláírt petíciót a petíció gondozója, vagy az általa kijelölt személy benyújthatja a megfelelő illetékes hatóságokhoz. A benyújtott petícióknál külön rublikák válnak elérhetővé a honlapon, amik segítik a petíció végigkövetését, úgy mint: melyik hatóság részére, mikor és kinek lett benyújtva a petíció, mikor várható válasz, megérkezett-e a válasz, hatóság által tett vállalások, ezeknek időkorlátai, vállalások lekövetése. Értesítések állíthatóak be a petíció gondozója részére arról, hogy mikor esedékes a következő feladat a petíció gondozásában. A petíciók az aláírás kezdetétől a megvalósulás végigkövetésén át a megvalósulás teljesüléséig (vagy nem teljesüléséig), és azután is, visszatekintés céljából teljesen publikusak és bárki által megtekinthetőek a közösségen belül és kívül egyaránt.

Ha mindezek az alapelvek megtartásra kerülnek, tudhatjuk, hogy a rendszer úgy működik, ahogyan az eredetileg megtervezésre került és el fogja érni azt a célját, hogy segít bennünket a világunkat jobb hellyé változtatni. És sok egyéb területen is hasznunkra lesz, mivel helyi barátokat szerezhetünk és hasznos, tartalmas beszélgetésekben, információcserékben vehetünk részt a honlapon keresztül.


Köszönöm a figyelmedet!

Ha szeretnéd megnézni a Tribelinks-et, akkor jelentkezz be, ismerd meg a törzsedet, és vegyünk részt együtt egy olyan közösségben, ahol új barátokat szerezhetünk és közösen hozzájárulhatunk egy harmonikusabb világ megteremtéséhez.


Üdvözlettel:

Drinóczky Gábor

2018








tribelinks 2019